fredag 23 mars 2012

Smak, Doft och Känsel


Efter hand som syn och hörsel minskar får de andra sinnena: Smak, Doft och Känsel lite mer betydelse för min upplevelse av omgivningen. Ja, sen finns det ju de som har ett sjätte sinne också, men jag tror jag avhåller mig från att fördjupa mig i den egenheten just nu ;-)

Jag har alltid tyckt om att äta goda saker såsom glass, choklad, kakor, godis, efterrätter mm. Jag tar mig friheten att skylla på att det var bara för att jag redan som liten hörde mycket dåligt. Nähä nä, den gick ni inte med på... ;-) Sant är i alla fall att jag redan som liten hade en ganska tilltagen rondör. Den har pendlat upp och ner i hela mitt liv och just nu ligger jag liksom på lite plus igen... Det har jag försökt sätta stopp för. Inte så att jag svälter mig, absolut inte, men jag försöker välja godsakerna med omsorg men ändå så att mina sinnen får njuta så mycket det går. 

Fika är jag tex väldigt förtjust i. Numera består fika kanske i att jag tar en lyxig kopp espresso på ett café, med - eller helst utan - en pytteliten chokladbit till. (Hellre än blaskigt bryggkaffe.) På helgen lyxar jag gärna till det med en bit smarrig gruyèreost, pecorino, prima donna eller liknande, skuret i pyttesmå bitar, som jag sedan äter med tandpetare med ett gott glas vin till. (Hellre än hushållsost i tjocka skivor.) Inte billigt halvdåligt vin utan hellre ett riktigt gott, eventuellt lite dyrare vin. Lyx kan även bestå i ett doftande skumbad, en härlig promenad vid havet eller varför inte i en riktigt mörk chokladbit med mycket smak (hellre än Marabous mjölkchoklad).

Lyx består, som sagt, i espressokaffe. Jag brukar sätta mig på Zoéga's lilla butik i stan och njuta av en dubbel espresso. Jag menar espresso kan väl inte innehålla några kalorier - inte utan dopp i alla fall - och doften ska vi bara inte tala om! Mmmmm! Dessutom är det så mysigt att sitta där och hålla i den pyttelilla, varma koppen. Nyligen när jag satt där och sippade på mina droppar bestämde jag mig för att jag minsann skulle investera i en egen espressobryggare. Inte nån sån där kapselbryggare utan en riktigt, som man har kaffepulver i. Samma dag hade jag varit hos tandläkaren och istället för de befarade fem-tiotusen som jag var rädd att det skulle gå på, räddades tanden för 330 kronor. Jag hade ju sparat massor av pengar!!! (Fri tolkning!)

Väl hemma började jag leta och gräva i information på nätet, jag kastade ut frågan bland mina Facebookvänner, jag läste prisjämförelsesidor och jag läste diverse tester. Samtidigt dök det upp en kampanj på Gaggias espressomaskiner hos en välkänd näthandel. Jag slog till! 2.500:- istället för 4.500:-, det skojar man inte bort! I fredags kom maskinen med posten och jag for genast ner på stan och köpte en kvarts kilo av Zoéga's dyraste och lyxigaste espressokaffe. Jag investerade till och med i sex espressokoppar. Ska det va, så ska det va ordentligt! =)

Nu visade det sig tyvärr att maskinen var kaputt! Följde manuelen till punkt och pricka medan besvikelsen blev allt större. Tog hit pojkvännen och samma procedur upprepades. Maskinen är sönder! =( Mailade och reklamerade maskinen hos säljaren som meddelade att de tyvärr inte hade fler maskiner i lager. De skulle skicka mig en returlapp och sen skulle jag få pengarna tillbaka. Men jag ville ju ha espressomaskinen! :'( Nu står jag på ruta 1 igen. Dricker kaffe i Zoéga's butik ibland och får väl se det som så; att jag får så mycket mer kaffedoft för pengarna varje gång jag går dit. Dessutom får jag motion eftersom det är en dryg kilometer till butiken ;-)

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar