fredag 8 juli 2011

Ljudet av Cikador!

Cikador har jag hört talas om att de kan låta väldigt högt... Men att jag själv en dag skulle kunna höra dem hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat gissa!


För ett par veckor sedan befann vi oss på Sicilien och en av dagarna gjorde vi en utflykt till vulkanön Panarea. När vi kom dit fick vi veta att vi hade två timmar på oss tills båten skulle avgå för vidare färd mot Stromboli. Vi upplystes om att badstranden låg 40 minuters promenad från hamnen, så de rekommenderade oss att boka de (dyra) moppebilarna för transport dit om vi ville hinna.


"Äh, vi hinner" sa vi och promenerade istället. Det var ganska varmt, men på köpet fick vi njuta av väldigt vackra vyer över hav och vita hus med blå dörrar. OCH vi fick höra ett ljud, som jag ställde mig frågande till. "Cikador", kom pojkvännen fram till. När jag nu kollat på nätet, har jag kunnat lyssna på dem och PRECIS såhär lät de. Det ljudet har jag alltså kunnat höra på riktigt, "i Sverige i verkligheten dag", som "Kurt Olsson" (Lasse Brandeby) skulle ha sagt! Nej det skulle han inte ha sagt, det var ju inte i Sverige, det var i Italien... Dessutom var det inte idag, det var för tre veckor sen... Men i VERKLIGHETEN, det var det!!! 


Huvudgatan på Panarea frekventeras livligt av sådana här moppebilar. Man fick kasta sig in i någons port eller trycka sig upp längs husväggen var gång de skumpade förbi - och inte körde de speciellt lugnt heller. Det gäller ju för dem att hinna så många vändor som möjligt till hamnen för att frakta turister. Pengar pengar pengar och som bekant varar turistsäsongen bara några månader om året...








.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar