lördag 29 juni 2013

Bombina bombina


För ett tag sen skrev jag att det var dags att söka upp Bombina bombina i naturen. Nu har vi hittat dem och besökt dem ett flertal gånger. Bombina bombina är det latinska namnet på klockgrodor. Förstår inte hur den tänkte, som gav dem det latinska namnet. När jag hör "bombina" får jag något helt annat i tankarna. Men, visst, när klockgrodan blåser upp sig ser det ut som om den har två små "bomber" under hakan, en på var sida...  

För ett par år sen vandrade vi på naturreservatet vid Lerhamn och hörde plötsligt ett märkligt ljud från vassen. Vi hade ingen aning om vad det kunde vara, men någonstans i bakhuvudet steg ordet "klockgroda" fram och efter lite sökande på internet fann jag att det var just precis sådana vi hade hört. Klockgrodorna dog ut i Sverige på sextiotalet, men återinplanterades senare och finns nu på ett par ställen i Skåne, varav Mölle fälad är ett.


Kamouflagefärgad men likväl avslöjad klockgroda.
Först gången i år var jag och pojkvännen ute på en lång vandringstur på Mölle fälad (strax söder om Mölle) och när vi väl hittade dem stod vi fastfrusna med en löjligt leende på läpparna i säkert en timme. Vi lyckades dock inte få syn på någon groda. Om sanningen ska fram, så var det jag som inte såg någon. Pojkvännen upptäckte nämligen en riktig modig liten en, som faktiskt klev rakt över min fot, men den missade förstås jag =(

Nästa gång tog vi med oss ett par vänner och en fikakorg och njöt av en halvdagstur. Först skulade vi för regnet i ett skyddsvärn (Finns inga dåliga väder...), något jag aldrig vågat mig på förr, de ser så kusliga ut. Detta var dock inrett med både filtar och gardiner ;-) och fungerade säkert som några barns mysiga koja. Vid de stora kärren/dammarna fanns det massor av grodor och deras läten hördes i kanon långa stunder, ackompanjerade av skräniga - ännu ej identifierade - fåglar. (Förresten, äter inte stora fåglar grodor?!)

När solen började dala vandrade vi tillbaka mot bilen, men kunde inte slita oss från den sista dammen. Solen värmde fortfarande, vinden hade mojnat och det var riktig försommarkänsla. Ljudet av grodorna som "sjunger i kanon" är otroligt rogivande och nästan lite vemodigt och vid denna dammen hade vi dessutom lyckats få syn på två av grodorna som låg i vattenbrynet och blåste upp sig. Så söta! 

Vi har därefter passerat dammarna ett par gånger till och i söndags tog vi med mina föräldrar på kombinerad natur- och fikautflykt. Trots att de båda passerat 70 år, hade ingen av dem någonsin hört några klockgrodor. Även i deras ansikten framträdde dessa stora fåniga leenden. Det är så otroligt roligt att jag - som faktiskt är döv - har fått den här möjligheten att höra på nytt med mitt CI, och att det nu är jag som upptäcker nya ljud och kan visa mina föräldrar och andra ljud som inte ens de har hört tidigare! =) 

Utfärden avslutades med kaffe och varsin smaskig tårtbit på Krapperup och därefter en rundvandring i deras fina park. Ett gott utflyktstips om du befinner dig i nordvästra Skåne! Passa då på att åka ner till Lerhamn, en liten fiskeby strax söder om slottet. Gå ut på naturreservatet alldeles söder om hamnen och du finner genast en damm med klockgrodor. 

Kliv försiktigt, där är fullt av nygjorda koblagor! ;-)


tisdag 25 juni 2013

Men OJ vad jag är DÖV utan mitt CI!


Förra veckan klev jag iväg för att delta i en danskväll i en lokal på andra sidan stan. Det var en solig kväll, så solglasögon och keps var ett måste. I lilla fickan hade jag stoppat ner ett par tjugor och mitt busskort. På säkert ställe ;-) hade jag fäst min lägenhetsnyckel med fästenål (= säkerhetsnål - för ickeskåningar). När jag ger mig ut och dansar vill jag ha så lite som möjligt att hålla reda på. 

Så fort jag kom fram möttes jag av goda vänner med varma kramar och glada tillrop. Första dansen jag fick var en salsa och jag bara njöt av de glada kubanska rytmerna tills...: "Pip pip pip!" "Pip pip pip!" "Pip pip pip!" i vänster öra. Det betyder att batterierna i mitt CI* tar slut om trettio sekunder! NEJ!!! Jo. Det var precis vad som hände. Eftersom jag tänkt minimalistiskt när jag gav mig iväg hemifrån fanns inte minsta extra pinal nedpackad i fickorna. Inte ens de nödvändiga reservbatterierna =( 

Från denna stund och tre timmar framåt fick jag nöja mig med bastonerna i musiken. "Duns duns duns." Från mina vänner hördes ingenting. Så länge det var ljust ute klarade jag mig hjälpligt medelst läppavläsning alternativt att jag vände mitt hörapparatöra mot dem och bad dem prata en centimeter från örat. 

Nu insåg jag att jag är ju helt döv utan mitt CI och att jag har OTROLIG nytta av mitt CI. HUR skulle jag över huvud taget kunna klara mig utan mitt CI? 

Snart mörknade det allt mer och allt blev ännu svårare. Vilken otrolig tur att jag befann mig bland vänner varav väldigt många VET hur det står till med mig. Under kvällen spelades det ytterligare en salsalåt och jag som vid det här laget alltmer övergått till att känna rytmen mot möblerna for upp med orden: "Någon som dansar salsa?" Så pekade man mot en lång kille jag aldrig träffat och jag gick fram till honom. "Dansar du salsa?" Det gjorde han och vi gick ner på dansgolvet. Väl där böjde han sig ner mot mig och sa något. "Ehhh, jag är nästan döv och halvt blind just nu. Bara dansa!" sa jag. Så han skrattade bara och gav järnet på dansgolvet. Vid något tillfälle snurrade han runt mig och när jag snurrat färdigt - om det var ett och ett halvt eller tre varv vet jag inte - fann jag inte killen framför mig längre. Jag höll ut mina händer i förhoppningen att min danskavaljer skulle ta fatt i dem, men icke. Så jag började vända mig runt och leta. "Var är du? Jag ser ingenting." Till sist förstod han nog att jag inte skojade. Vi dansade färdigt och efter dansen presenterade jag mig och förklarade min situation lite mer. 

Visst känns det löljigt ibland, när jag inte uppfattar vad som sägs och jag får förklara att jag är hörselskadad. "Jaha!" får jag till svar. Någon minut senare i ett samtal händer något, tex att jag snubblar eller annat och jag måste förklara: "Alltså, jag är synskadad." Då brukar minen på den jag pratar med bli lite förvirrad: "Sa du inte nyss att du var HÖRSELskadad?" "Jo, det är jag också." 

Mina kompisar säger att det är ju inte konstigt att folk som inte känner mig blir lite konfunderade när jag ibland tex famlar efter en vägg för att förflytta mig i lokalen och de frågar om jag är yr eller mår dåligt. "Men herregud, det begriper du väl Tina. Ingen förväntar sig att en som är DövBlind ska befinna sig i en mörk danslokal, heller! Det är väl inte precis dit DövBlinda tar sig i första hand?"

Nej, det kanske de inte gör? Eller också gör de det, men ingen har märkt eller förstått att de är DövBlinda? Ibland (när det är lagom ljust och mitt CI fungerar som det ska) är det ingen som har en aning om att jag har DövBlindhet heller.

Det ska jag bara säga: Att det ska mycket mer till än såhär för att jag helt ska sluta dansa! Hädanefter kommer jag dock alltid att se till att packa ner extra batterier. =D


* CI - Cochlea Implantat = Avancerad variant av hörapparat


onsdag 5 juni 2013

Koltrasten som symboliserar min nya CI-hörsel


Som av en slump fick jag syn på helt underbara fågeltavlor som en vän hade köpt. Jag fick tips på var de kunde inhandlas och igår var jag och pojkvännen på Tomarps Kungsgård. De  hade tillfälligt stängt denna vecka, men jag ringde och fick specialtillstånd av galleristen att få komma i alla fall. Den egentliga anledningen till att jag verkligen ville slå till med en fågeltavla var att jag tyckte det var dags att fira mitt nya liv med CI och som fågellyssnare ordentligt. Tavlan får helt enkelt symbolisera min nya hörsel. 

I rummet där fågelbilderna hängde stod vi bara och gapade en lång stund. De var helt underbara varenda en. Konstnären, Karl Mårtens, hade även målat en tre meter hög stork som vi kunde beundra i ett annat rum. Den var däremot INTE till salu! Jag hade velat ha dem nästan allihop om jag haft pengar och tomma väggar så det räckte, men var tvungen att nöja mig med en till att börja med. Minns inte hur länge jag velade bland dem, bland annat blev jag väldigt förtjust i en bild av en skata, men skator är som bekant tjuvaktiga. Sen kraxar de inte speciellt vackert heller. Dessutom betyder det otur (skrock) att se en ensam skata. De ska alltid vara i par. Till slut bestämde jag mig för en bild på en koltrast, den första fågeln jag fick höra på riktigt sedan jag fick mitt CI. Han sjunger jämt och ständigt och jag försöker ibland (till andras glädje eller kanske förtvivlan) vissla tillbaka till den. =D Jag insåg att det ändå är koltrasten jag har mest känslor för.

Galleristerna var otroligt hjälpsamma och hämtade flera tavlor och höll upp dem på olika sätt, så att jag fick ta mitt beslut i lugn och ro. På önskelistan står nu även en tavla av en bofink, men någon sådan fanns inte i galleriet, så det får bli en senare fråga.

Efteråt gick vi ut i trädgården där det vandrade ett antal gäss. Under ett träd låg en myskanka, uppe på en stolpe hade man placerat ett vagnshjul där det bodde en storkfamilj, i vallgraven simmade - förutom gäss - ett antal änder. I bakgrunden hördes en tupps ihärdiga galande. Runt omkring oss i träden kvittrades det från otaliga småfåglar. Rätt som det var hörde jag ett ljud långt långt bortifrån: En gök! Det var evigheter sedan jag hörde en gök! =) 

Jag letade fram fjärrkontrollen till mitt CI och satte upp ljudet till max. "Du F, varifrån hörs göken? Var står solen just nu?" "Hurså?" "Ja, men klockan är tre, och solen är... DÄR är den. Då måste det vara öster! Öster är tröstegök."

Medan vi stod där och försökte höra den avlägsna göken fick tuppen fnatt och gol än värre och gässen sen! Gässen stämde alla sju upp i den minst samstämmiga hesa trumpetorkester jag tvingats lyssna till. "Tig med er!" hörde jag mig själv ropa till dem medan vi båda två bara gapskrattade åt hela situationen. Storkarna lät inte så mycket, men kunde bese hela skådespelet från sin tron.

Tomarps Kungsgård ligger bara några mil från Helsingborg, ett par km från Kvidinge men trots detta har jag aldrig varit där. Eftersom stället nu var stängt måste vi förstås ta oss dit igen och vandra runt ordentligt i parken, kolla mer konst och fika. Bor du i närheten eller har vägarna förbi lovar jag att det är värt ett besök! 

När jag kom hem satte jag upp tavlan på väggen i mitt vardagsrum. Fönstret var öppet och utanför sjöng samtidigt den riktiga koltrasten vackra serenader hela kvällen. Mycket bättre än så kunde det knappast bli! =) =) =) 

tisdag 4 juni 2013

Kärleken kommer. Kärleken går. Ingen kan tyda dess lagar...


Jag ÄLSKAR Våren, men Våren älskar nog inte mig lika mycket tillbaka =( 

Förut har jag alltid varit den som blivit förkyld så snart någon sagt "host", men nu har det gått långt mer än ett år sedan jag var förkyld sist. Jag har stämplat in minst två gånger i veckan på Sats träningscenter utan uppehåll i ett och ett halvt år. Motståndskraften mot förkylningsvirus har varit helt otroligt stark! =)

Så kom det sig för några veckor sen att jag vaknade en morgon med förskräcklig andnöd och jag rotade genast fram mina mediciner: Bricanyl och Pulmicort. De gjorde inte så värst stor nytta och när jag tittade på bästföre-datum, stod det mars 2011... Mina kollegor var riktigt bekymrade för mig. "Astma" väste jag fram och sedan ringde jag upp vårdcentralen för att be om nya mediciner. Jag blev genast beordrad att komma dit och inhalera i en sån där maskin och doktorn ville titta ordentligt på mig innan jag fick ny medicin, Därefter har det väl så småningom blivit aningen
bättre.

NU såg däremot förkylningsvirusen sin chans: "Kolla in henne nu, nu klarar hon nog inte mer. Skynda skynda, nu tar vi chansen!" Så kom det sig alltså att jag blev förkyld ovanpå alltihop. Det satte sig på lungorna och jag har hostat mig sönder och samman, känns det som. 

Under den här tiden har alla träd blommat som vackrast, vi har beundrat Rhododendron på Sofiero slott, vi har försökt vandra kortare sträckor i naturen. Jag måste pausa varannan minut och flåsa lite extra, men jag vägrar kapitulera. För jag liksom älskar naturen - och VÅREN, inte minst.

Förra söndagen, på Mors Dag, tog jag med mig en klematis till min mamma och efter fika med halva släkten fortsatte jag och mamma till Fleninge Kyrka där vi lyssnade till en vårkonsert med alla de där vackra visorna som hör våren och allt det spirande livet till. Jag fick till och med sjunga (ja, kraxa, då) "Den blomstertid nu kommer" och kände mig jätteupprymd inför sommaren och de ljusa dagarna som komma skall.

Tills jag kom ut ur kyrkan och rosslade som en uppretad dobermann i strypkoppel. "Rossel rossel rossel" - det kommer alltså emellanåt stunder då jag blir jäkligt irriterad och arg på allt det där som hör våren till: Pollen och andra allergener. Gaaahh!

Det avgörande var dock igår morse då jag gick till jobb.
Solen värmde redan och utan förvarning omfamnades jag helt av doften från de två syrenträden jag passerade. Jag blundade en stund och förpassades till min barndoms skolavslutningar, buketten av syrener som mamma knipsat av som jag skulle ge till fröken. Vi sjöng "Den blomstertid nu kommer" och sedan sprang jag hem med betyget i väskan och mammas väntande sommartårta med saft.

Jag har bestämt mig: Jag ÄLSKAR Våren trots allt. Det är minsann värt vartenda rossel och väsande att få uppleva den svenska Våren! Kärleken övervinner allt! Love conquers all! =D 


tisdag 28 maj 2013

Hur låter ljudet i ett CI efter 2,5 år?


"Jag har en fundering, skulle du kunna beskriva LJUDET i ditt CI för mig?" frågade Anneli i ett mail. 

Precis en sån här radio hade mormor och morfar.
Den här bilden hittade jag på google.se
Så jag började fundera ordentligt. Jag är inte så förtjust i att försöka lyssna med enbart CI, utan föredrar nästan uteslutande CI och hörapparat i kombination, så att jag får en "hel" ljudbild, om än inte i stereo utan endast i mono. Haha, det där med mono och stereo får mig att minnas när jag lyssnade på mormors och morfars radio som barn, när de hade testljud. "Ljudet kommer nu från vänster sida." Jag trodde det satt en liten, liten tomte inne i radion som sprang fram och tillbaka i radion från höger till vänster. 

Ok, nu efter två och ett halvt år med CI svarar jag såhär på frågan:

Tänk dig ett trumset bestående av upp-och-nervända plastspannar och stora grytor. Som cymbaler använder du porslinstallrikar i olika storlekar. Som high-hat använder du dig av två plasttallrikar som slår ihop med varandra. Tre upp-och-nervända glas får fungera som tom-tom osv. Framför "trumsetet" sätter du en fantastiskt duktig trummis, som får spela för glatta livet. Det kommer att låta massor, men det kommer att låta "stumt och fattigt".

Sedan sätter du samme trummis framför ett riktigt komplett trumset av högsta kvalitet, där cymbalerna är av mässing och trummorna är klädda med riktigt skinn. Be honom spela exakt samma musikstycke på de riktiga trummorna. Det kommer att låta massor här också, men med en fantastisk efterklang och med ett djup som aldrig kan åstadkommas med plastspannarna ;-)

DÄR har du skillnaden mellan att höra med CI och att höra med ett friskt öra, om du frågar mig idag. 

lördag 11 maj 2013

Panik i matbutiken...


Jag har en lista på lite saker jag behöver införskaffa, men som inte går att finna i vilken affär som helst. I varje fall inte om man bor mitt i stan. Staden har, liksom så många andra städer - tyvärr - utarmats på affärer som har bra grejer.

T ex behövde jag ha fatt i en skiftnyckel, alltså inte à la Clas Olsson (om de nu har såna) utan en med kvalitet, jag ville köpa matta till balkongen, jag ville köpa Kalles Kaviar light. Det finns nämligen INGEN affär i min närhet som har "light-kaviar" i sitt sortiment.

Jag fick ett löfte från pojkvännen F att han skulle köra mig till Ica Maxi, där jag kunde köpa det mesta av det som stod på min lista. Själv hade han en extra skiftnyckel (Precis en sån jag ville ha!) som han förärade mig, så skiftnyckel slapp jag köpa. 

Vi åkte som sagt till Ica Maxi och jag tog en stor kundvagn. "Ska du handla SÅ mycket?" undrade F. "Nej, men jag tänkte använda kundvagnen som 'käpp', så blir det lättare för mig att röra mig runt inne i affären", svarade jag. Han vill gärna handla i sin egen takt (= springa igenom affären snabbt som en oljad blixt) så jag kunde inte räkna med något sällskap i butiken, inte. 

Innanför butiksingången tittade jag mig runt och såg lite växter. Jag kikade på min lista där det stod: "Persilja och gräslök till balkongen." Konstigt nog hittade jag dem nästan direkt. "Det går ju fint det här", tänkte jag. Strax därefter såg jag texten "Fixa bilen" längs ena väggen. Jag som skulle ha en cykelpump drog slutsatsen att "Fixa cykeln-saker" borde finnas i närheten. Så var fallet! Runt kröken vet jag att rengöringssakerna finns. Jag skulle ha toalettrengöringsmedel, så det var bara att...! DÅ blev jag helt ställd! För där var plötsligt brödet! "Brödet ska vara borta i andra ändan av butiken, intill mjölken! Inte här!" Jag började andas lite häftigt, men sa till mig själv: "Lugn och fin, det står bröd på din lista också, leta nu upp det." 

Därefter kom frukt- och grönt. Jag fann tomater, groddar, paprika och så slank en färsk ananas ner i korgen, som inte stod på listan. Det var mycket folk som sprang hit och dit, de passade på att kasta sig framför mig när jag kom med min kundvagn, eftersom jag gick lite långsammare. Det tar en evinnerlig tid att scanna runt hela tiden och leta efter varor samt undvika att krocka med folk, deras kundvagnar eller (gubevars) deras barn! 

När jag gick in i gången där det brukar finnas påläggstuber var det plötsligt russin och mjöl istället. "Nej nej nej! Jag hittar ingenting här!" Mina ögon hade börjat flimra och tunnelseendet var värre än någonsin samtidigt som tårar nästan var på väg innanför ögonlocken. Så stressad och panikslagen var jag för att de hade möblerat om i nästan hela butiken och jag inte kunde hitta någonting. Då kom plötsligt F gående med sina lilla korg. Eftersom jag inte ville visa mig helt hjälplös beklagade jag mig bara lite försiktigt över ommöbleringen i butiken och hoppades att han skulle förstå mina antydningar när jag med skräck i ögonen frågade om han visste var kaviaren fanns (VILKEN mansperson förstår ANTYDNINGAR?) men jag var nog lugnare än jag kände mig, för han svarade bara: "Den är nog där på andra sidan hyllan. Var hittade du cykelpumpen förresten, jag skulle nog också behöva en sån?"

Ok, bara att kliva vidare i min ensamhet och jodå, jag hittade Kalles kaviar light som jag passade på att hamstra två tuber av. Toalettrengöringsmedlet var bortflyttat till tvättmedlet, vilket i och för sig var logiskt, men icke desto mindre på en annan plats än förut. Det slank ner någon skrubbsvamp (som jag väl inte behövde) i korgen, men för övrigt var det nog inte så mycket onödigt som fick följa med hem. Direkt efter tvättmedlet fick jag syn på kassorna och eftersom jag då hade prickat in det mesta på listan tog jag raka vägen dit. På så sätt "missade" jag både godiset och glassen som jag tror var framför några andra kassor ;-) Det tror jag däremot inte de hade möblerat runt, det är ett väldokumenterat säljknep att placera godiset framför kassorna, det vet väl alla. 

Fördelar med att vara synskadad: Det följer inte med så mycket i varukorgen som inte ska vara där, eftersom all energi går åt till att leta efter det jag SKA ha. Nackdelar med att vara synskadad: Allt annat! 

En rosa bacopa till balkongen samt en matta till densamma saknas fortfarande. Det fanns inte på Ica Maxi. 

Förresten, det hjälpte inte att pumpa det punkterade cykeldäcket. Det måste bytas. Hade det varit framdäcket hade jag såklart gjort det själv, men nu måste jag rulla iväg cykeln till en cykelmakare för att få det fixat. Fråga mig inte varför jag tänker laga däcket egentligen, för jag vågar knappt cykla i alla fall. Eller jo... Om jag får hjälp av någon som cyklar framför med Phonakmikrofonen, som vi gjorde förra sommaren. Vi kom ju överens med våra vänner förra året att nästa år skulle vi cykla norrut längs kusten på den danska sidan och "nästa år" är nu. 


fredag 3 maj 2013

Tack och lov för avstängningsknappen!


Fredag eftermiddag efter jobbdagens slut. Kassan inne i min vanliga mataffär ringlar sig lång och någon har med sig ett litet skrikande barn. Barnet har ett sånt där skrik som går upp i ilsken falsett hela tiden. Jag lider. Alla runtomkring lider säkert också. Föräldern verkar inte ha det lätt. Antagligen lider barnet mest - trött och hungrig efter en hel dag på dagis och sen måste det följa med in i en affär med en massa folk och en massa lockande godis - godis som barnet säkerligen inte får äta... Så barnet protesterar genom att gallskrika. Kassörskorna lider säkert, de med - jag lovar att den ljudfrekvensen som barnet uppnår inte är att leka med. 2kHz, 130dB gissar jag. Knappast något som ens en operettsångerska skulle klara av. Jag skruvar på mig, jag biter plågsamt ihop käkarna, jag kniper ihop ögonen och rynkar pannan. Ljudet är riktigt riktigt plågsamt!

DÅ kommer jag på att jag har ju strömbrytare på både mitt CI och på min hörapparat. Knäpp. Knäpp. Och det blir knäpptyst. Jag LER igen. Jag ser siffrorna på displayen i kassan och vet precis hur mycket jag ska betala. Jag kan avläsa på kassörskans läppar de få orden hon säger: "Vill du ha kvittot? Varsågod. Trevlig helg."

När jag kommer ut ur affären knäpper jag på ljudet igen och LER ännu större. Vårsolen värmer. Nu är det helg.

Slutsats: Det finns faktiskt tillfällen då jag nästan är lite tacksam för att jag är hörselskadad. Men bara lite.




...och vi ska inte prata om ljudet av tallriken som gnisslar i den trasiga microvågsugnen! 


tisdag 30 april 2013

Träffa Täppas


Det är ett bra tag sen nu som jag och Tobbe (som också har Usher II) var i Laholm och lyssnade på Täppas Fogelberg. Närmare bestämt sex veckor sen. Oj vad tiden går!

Täppas Fogelberg är, för den som inte vet, en svensk författare och journalist som också har RP (Reinitis Pigmentosa). Första minnet jag har av honom var nog ett TV-program där han reste runt i Europa. Sedan läste jag hans första bok, "Halli Hallå" och tyckte den var så bra att jag köpte nästa bok "Blindstyre" när den kom ut och DÄR förstod jag precis vad jag själv nyss hade fått veta av läkarna. Vad RP egentligen innebar för den som drabbats. Inte vad läkarboken säger. Det kändes emellanåt som att han i detalj beskrev mina upplevelser. Tack vare honom blev RP "känt" för omvärlden. Ungefär som Sixten Herrgård gjorde aids känt, som Louise Hoffsten gjort MS känt och som Ulla-Carin Lindquist gav ALS ett ansikte. Jag minns att jag då tog reda på Täppas adress någonstans i Stockholm och att jag ville skriva ett brev till honom och tacka för att han skrivit boken. Men jag vågade av någon fånig anledning aldrig skriva det där brevet. Varför inte, egentligen? Vem vill inte få uppskattning? 

På tågresan till Laholm hade jag och T tänkt att vi skulle sitta mittemot varandra, så att vi kunde använda teckenspråk, men det var fullt i vagnarna, så vi hamnade bredvid varandra istället. Svårare att teckna eftersom vi båda ju har tunnelseende och behöver lite avstånd för att få in något i synfältet, men vi fick koncentrera oss lite extra istället för att försöka höra genom andras röster och tågets brus. Det gick det med. Hans snälla föräldrar mötte upp på stationen och vi åkte till Laholms Bokhandel, där föreläsningen skulle hållas.

Det bjöds på linssoppa och vin och vi hade fått reserverade platser längst fram, samt HÖRSELSLINGA som var kopplad till en mikrofon som Täppas skulle tala i. Vilken service! TACK till Laholms Bokhandel! =) Medan vi satt där och väntade på huvudpersonen kom jag vid ett par tillfällen att vända mig mot T och prata lite. Då konstaterade jag att han inte reagerade alls. Han varken hörde eller såg att jag ville honom något. Jag fick knacka honom på armen. Det var en märklig känsla. För jag är van att ANDRA personer ser och hör mig. Att jag däremot inte ser eller uppmärksammar dem hör liksom till. Så slog det mig: Det är ju PRECIS så andra uppfattar mig. Det var som att betrakta sig själv, kan man säga. Nyttig aha-upplevelse, det med.

Så kom då kvällens huvudperson in på "scen". Han fick ett glas vin och en kopp kaffe och blev placerad framför oss i publiken. Som jag förstod det är det inte mycket synrester han har kvar, så vi kan säga att just där och då var han helt blind. Det jag la märke till var att han i motsats till hur jag rör mig i okända lokaler, var väldigt yvig i sina gester. Vinglaset och kaffemuggen höll på att åka i golvet ett par gånger. Sen gjorde han vilda viftningar med käppen så att jag nästan fick ducka vid något tillfälle. En stund senare stod han och pratade in mot bokhyllorna på sidan, och vi i publiken fick kalla på honom för att uppmärksamma honom på var vi satt. 

Lite kul mitt i alltihop, eller hur? Trots att han varit synskadad så länge, är han precis som den bild jag tycker mig ha fått av honom. Människan innerst inne har inte förändrats nämnvärt. Är man en impulsiv (och lite burdus) person upphör inte detta bara för att man drabbas av handikapp. Är man (som jag) en ganska slarvig person upphör inte detta bara för att man blivit tex synskadad. Gissa hur många gånger om dagen som jag letar efter mina glasögon? Varför inte ha ett och samma ställe där jag alltid lägger dem, kan man fråga sig... 
Den här bilden snodde jag från Täppas egen blogg.
 Det är jag som sitter längst fram till höger i bild och
som snart blir petad i ögat med käppen ;-) (OBS! Ironi.)

Ett par saker han sa, fick mig också att reflektera lite över hur man som handikappad ser på sig själv och sin omgivning. På tåget till Laholm hade han snubblat över en väska i gången på väg till kaffevagnen och när det skedde även på vägen tillbaka bad han ägaren till väskan att flytta den och fick till svar av en kvinnlig röst att han "skulle hålla käften". Min reaktion var: Säger man så till en synskadad person med vit käpp som inte kan komma fram på grund av det står en stor väska mitt i gången?! Säger man så till någon över huvud taget?! Naturligtvis inte, men det Täppas ville komma fram till var att han på något sätt var glad att han inte blev särbehandlad på grund av sitt handikapp. Något liknande hade hänt för några år sen när han och dottern var i Holland. Han hade blivit rånad på ett museum trots att det tydligt framgick att han var synskadad och ett lätt offer. Hans reaktion var då densamma: Han var trots allt bekymmer det medförde, ganska tacksam att han fick vara "som alla andra" och inte blivit positivt särbehandlad här heller. På ett sätt kan jag förstå hur han tänker, men på ett annat sätt inte...


Vi skrattade hejdlöst under hela kvällen - han var riktigt rolig och underhållande att lyssna på och jag tror att alla i publiken gärna hade suttit kvar ett par timmar till om det inte blivit så sent. Hans förmåga att beskriva situationer och berätta om saker så att det känns som om man är med där det händer, är fantastiskt. Efteråt fick vi böcker signerade samt fick både T och jag en pratstund med honom. Jag fick äntligen tillfället att tacka för att han skrivit "Blindstyre". Det visade sig att Täppas minsann också har hörapparater, så jag tycker att han borde kvala in i FSDB (Föreningen Sveriges DövBlinda). Kan han inte bli utsedd till någon slags hedersmedlem? ;-) 

lördag 20 april 2013

Avis Avis (Fågel Fågel)


Jag sover oroligt, snurrar runt runt. Lyssnar till stormen och ösregnet som smattrar på taket. Storm? Ösregn? Reser mig upp, kikar ut genom fönstret och konstaterar att det är varken storm eller ösregn. Ljudet kommer inifrån lägenheten, närmare bestämt kommer ljudet faktiskt inifrån mitt eget huvud. Det är min tinnitus som satt lite extra fart. 

Det brukar alltid bli värre när jag utsatts för extra höga ljudvolymer. Som musiken på gymmet, tex. Jag försöker dra ner volymen rejält och ibland stänga av mina höron*, men jag vill ju samtidigt hänga med i takten och höra vad instruktören säger. Nu kanske det inte behövs om de inte släcker ner alltför mycket i lokalen för då kan jag försöka avläsa takten på instruktörens benrörelser samt i bästa fall avläsa vad han/hon säger. Vissa av dem struntar tyvärr i varningslampan som blinkar när det blir för högt... =(

Jag kryper ner under täcket igen och lyckas somna. En liten stund senare vaknar jag av en humlas surr. Så mysigt! Är det äntligen våren som kommit? Så slår jag upp ögonen med klarvaken blick! Humla? Här i mitt sovrum? Nej så är det förstås inte, det är tinnitusen som ändrat ljud. Nu har jag fått ljudet av en surrande humla i mitt vänstra öra. Åh, så irriterande! Plötsligt låter det inte alls mysigt längre. Jag ger upp, stiger upp från sängen och tar på höronen*. Med dem på kamoufleras min tinnitus och jag hör den inte lika lätt.

Vi har haft en lång och segdragen vinter det här året och först i måndags kom värmen och jag kunde gå utan handskar för första gången i år. =) På en dag var värmen över oss, och plötsligt kunde vi vid något tillfälle mäta upp 18 grader på termometern! I samma veva som frosten försvann kom dimman. Mistlurarna har vissa dagar gått oavbrutet över sundet. Mysigt ljud det med, på något sätt.

Ljud, ja! Fåglar! I tisdags gick jag förbi en park där jag fick höra alldeles underbar fågelsång. Om och om igen sjöng han någonstans ovanför mitt huvud. Som vanligt står jag där och kisar mot trädtopparna utan att se någonting. Önskade så att jag haft någon med mig som kunde berätta vad det var för en liten fågel. Jag försökte memorera lätet efter bästa förmåga, men när jag frågade pappa och F senare på eftermiddagen då vi satt och fikade i solskenet skrattade de mest åt mina försök att återge ljudet... 
(Ad notam: Senare kunde i alla fall min mamma bekräfta att det var just en Fringilla Coelebs, så SÅ illa kan det inte ha varit...) 

I torsdags var både jag och F lediga, så då åkte vi iväg till en lugn skog där vi lyckades höra massor av fågelsång. Vi kan båda höra ljuden, men han får peka ut varifrån de kommer. Ibland lyckas jag med F:s hjälp se en och annan fågel också. Vi såg ett par talgoxar som sjungande dansade runt varandra och flög från buske till buske. Vi såg en gul fågel långt uppe i ett träd, som jag lyckades fotografera med mitt Super-Zoom. Förstoras bilden upp ser man en gul fläck, men vi tror båda att det är en gulsparv ;-) Rätt som det var, alldeles intill mig, hörde jag den där vackra sången från parken någon dag tidigare. F tog tag i mig och pekade mot en trädgren mitt framför oss, men den hann flyga iväg innan jag upptäckte den. "Den var röd här framme" sa han och pekade på bröstet. Rödhake? Bofink? Så fort jag kom hem tog jag reda på att det var en bofink! Jag som aldrig i hela mitt liv hört en bofink vet nu hur en sådan sjunger, och det är riktig skönsång, det kan jag lova! 

                     Alldeles precis i mitten av bilden syns en pytteliten gul fågel.

Pica Pica (skata) och Corvus Corvus (korp) i all ära, men inget går upp mot Fringilla Coelebs (bofink), Turdus Merula (koltrast) och Phylloscopus Trochillus (lövsångare), det hörs ju redan på de latinska namnen! 

Alldeles strax är det dags för dagens ljudletande, och inte finns det väl någon bättre hobby en DövBlind kan ägna sig åt än fågelskådning??? ;-) (Den här gången har jag inte missat att packa ner boken "Fågelsång" i ryggsäcken.)

Om några veckor är det förresten dags att leta upp och lyssna till Bombina Bombina igen -  kan ni gissa vad det är för något? 


* min hörapparat + mitt CI = höron

onsdag 10 april 2013

Vänner av alla de slag är värdefulla!


Jag känner att jag kanske är lite sen när jag ser en gul buss svänga runt hörnan och tänker: "Jaja, han väntar väl snällt tills jag dyker upp. Han lär knappast irra runt och leta efter mig, för då kommer vi ofelbart att missa varandra."

Femton sekunder senare står jag i ena hörnan av torget och kikar mot busshållplatsen. Där står en kille med solglasögon och vit käpp. Jag vinkar med stora yviga rörelser, ungefär som en skeppsbruten skulle ha gjort om det dök upp ett kryssningsfartyg i horisonten. Den "blinde med käppen" får syn på mig och vinkar tillbaka. Jag inbillar mig att folket på torget tittar på oss och undrar hur "den blinde med den vita käppen" kunde upptäcka mig. Sen tänker jag att de tycker nog att jag är ganska rultig, så mig missar nog inte någon. (OBS! Sagt med ironi!)

Eller så kan det helt enkelt bero på att "den blinde" inte alls är blind. Han har "bara" RP, precis som jag och kan se ganska bra, fast bara inom ett litet litet område. Vi har tunnelseende och det är lite som att titta igenom en tom hushållsrulle - eller nåt. På tjugofem meters håll kan man få in ganska mycket i synfältet. En vinkande person till exempel. 

Vi hälsar, fäller ihop käppen och vandrar i lätt armkrok en lång promenad i utkanten av staden. Farten är inte jättehög, för vi flackar med blicken och kikar oss omkring hela tiden samt upplyser emellanåt varandra: "Här är en trottoarkant." "Här kommer trappor, var försiktig för de har en konstig lutning." "Vi går hitåt, för här borta vet jag att det finns ett övergångsställe." "Oj vilken fin utsikt! Man ser ju hela Helsingör!" Från en halvmils avstånd och i fint väder ser till och med en halvblind hela Helsingör, i varje fall om man flyttar blicken några gånger så att man som i ett ihopklistrat panoramavykort kan få ihop större delen av strandlinjen. Vi snackar oavbrutet och förstår varandra på ett märkligt plan tack vare den gemensamma nämnaren: Ushers Syndrom II. (En variant av DövBlindhet.)

Promenaden och snacket fortsätter hemma hos mig över nygräddade våfflor med glass. Kompisen Tobbe tipsar om att vår gemensamme idol Täppas Fogelberg (som för övrigt också har RP - Retinitis Pigmentosa, vilket han berättar om i sin bok "Blindstyre - en snubblares berättelse") ska föreläsa på Laholms Bokhandel ett par veckor senare. Vill jag följa med? Klart jag vill! 

Några veckor senare visar det sig att Tobbe förlorat i den interna viktkampen mot sin far och jag får för mig att mina våfflor spelat en avgörande roll för resultatet... ;-) Inte skäms jag - ett sätt att själv se smalare ut är att göda sin omgivning - har jag hört.

Nästa gång vi ses får vi helt enkelt promenera en ännu längre runda och i ett snabbare tempo. Tobbe har tipsat om den nedlagda järnvägssträckan som går från Mjöhult upp till Mölle. Den används numera enbart som cykel- och promenadstråk och jag antar att även en halvblind bör kunna få upp farten rejält där utan att råka ut för trottoarkanter och sneda trappsteg. Kanske är det joggingskorna som ska på då? Två joggare med varsin vit käpp på väg att förbränna våffelkalorier. Kalla in reportrarna från lokaltidningen! =)))



tisdag 9 april 2013

Hörandet ur ett DövBlindperspektiv


Som både hörsel- och synskadad tycker jag att jag ofta hamnar i kläm mellan de två handikappen...

Ett par exempel kan vara att hörselskadade ofta hänvisas till hjälpmedel som innebär att synen används istället. Det kan vara teckenspråk som avläses visuellt, det kan vara textade filmer och TV-program, det kan vara blinkande lampor osv. Om man, som i mitt fall, har problem med båda sinnena är det tacksamt om det går att ersätta detta med något annat, tex taktila (känsel-) hjälpmedel. Numera har jag en brandvarnare som aktiverar en vibrator under huvudkudden när jag sover. Som väckarklocka använder jag vibrationsfunktionen på min mobil, som jag för övrigt stängt av i "flygläge". Vill ju inte bli väckt i tid och otid av uppdateringar, sms eller annat. TV tittar jag inte på, jag har allt större problem att se rörliga flackande bilder och jag hör ändå inte. Är det inte textat uppfattar jag ingenting och i gengäld; när det är textat sitter jag och fokuserar enbart på texten och uppfattar nästan inget av det som händer på resten av TV-skärmen i alla fall. Nyheterna på datorskärmen får räcka ;-)

I mitt eget fall är jag både gravt hörselskadad och gravt synskadad, men jag använder mig både av synen och hörseln i den mån jag kan. (Förutom i situationer som mitt förra inlägg, där jag valde att stänga ögonen för att fullt ut kunna njuta av Mozart-konserten.) Andra personer, både de som känner mig väl och de som knappt gör det, kan ofta "luras" att tro att jag hör och ser mycket bättre än jag i verkligheten gör. Det beror förstås på min förmåga att "läsa av" hela situationen, stämningen i luften och människan jag pratar med. 

Som hörselskadad kan jag säga att jag hör inte enbart med öronen. Jag hör minst lika mycket med ögonen - om inte mer ibland. Jag är väldigt duktig på att avläsa på läpparna vad folk säger. Vad en person säger avläses också genom deras gester, miner och av omgivningen. Man läser av stämningen; Hur beter sig omgivningen? Är de upprörda kanske något händer omkring mig som jag också ska vara uppmärksam på och det i sin tur avspeglas säkerligen också i vad personen framför mig har att säga.

Jag råkade faktiskt ut för en typisk sådan sak en gång på en tågstation. Tydligen hördes "pling pling pling" från bommarna som höll på att fällas ner. Inte hörde jag det. Några personer hade tydligen försökt ropa till mig, som just då befann mig på spåret där ett tåg höll på att komma in. Inte hörde jag dem. Det var först när någon tog tag i mig och drog in mig som jag förstod och blev informerad om vad som höll på att hända. Hade jag inte varit synskadad, hade jag även som helt döv kunnat uppfatta vad som hände. Bommarna hade jag kunnat upptäcka i synfältet, och om inte annat hade jag blivit varse att något höll på att ske i och med att folk på perrongen såg oroliga ut och ropade. Men, dem såg ju inte jag den gången... Tack till dig, vem du nu var, som räddade mig.

Jag hävdar bestämt att en syn- OCH hörselskadad person hör betydligt sämre än en person med enbart hörselskada, även om de kan uppvisa exakt samma audiogram. (En kurva som i ett diagram visar vid vilken ljudvolym man kan uppfatta olika sorters ljud.) Därför är det enormt viktigt att tex hörapparaterna så långt som det är möjligt, är optimala ur ljudkvalitet. Riktningshörseln är också av stor dignitet! (Det om något blev jag varse när jag förlorade min riktningshörsel pga CI-operationen.) Att hörapparaterna är enkla att hantera är också önskvärt. En separat fjärrkontroll som tyvärr allt fler hörapparattillverkare använder sig av för att ställa om volym, program eller annat är extremt bökigt för en person som även har synskada. "Var är nu fjärrkontrollen?" "Äh, här i mörkret ser jag inte ens på fjärrkontrollen!"  

Ljusförhållandena måste tas hänsyn till, inte enbart för seendet som sådant, utan minst lika mycket för hörandets skull. Kan jag inte se så optimalt det går, har jag mycket mycket svårare att höra. Jag har en kompis som är väldigt närsynt och hon har i alla år hävdat att hon inte hör ett skit på morgnarna innan hon fått på sig sina glasögon. Detta trots att hon inte har något som helst fel på sina öron. Jag förstår precis vad hon menar! För att jag ska höra optimal måste jag alltså även få hjälp med att korrigera synfelet så långt det går. Jag håller just på att prova ut färgade linser för att dämpa bländningen jag upplever, samt försöker se till att glasögonen är uppdaterade och så bra de kan bli.

Fixar lite med synen så att jag även ska kunna höra bättre...  

Varför har du så stora ögon, mormor?
För att jag ska höra dig bättre, lilla Rödluvan!

(Bilden ur sagan om Rödluvan och vargen
lånad från www.google.se)



fredag 29 mars 2013

Mozart requiem c-moll mässa


Idag testade jag något helt nytt: Långfredagskonsert.

Nu i eftermiddags var lyssnade jag till riktig musikkonsert på Helsingborgs Konserthus. Det var hela konserthuskören, det var fyra solister (varav en tenor med hårsvall ner till stjärten), det var "pinnhållare", dvs dirigent, det var stråkar, blåsinstrument och ett piano, det var jag och en full konserthussal. Också var det ett Cochlea Implantat... Nu skulle examensprovet genomföras med CI:t i "skarpt läge"! 

Så fort dirigenten kom in tystnade sorlet i publiken och alla satt andäktigt tysta under hela, precis hela konserten. På scenen viftade en man med axellångt hår med sin pinne (även kallad dirigentpinne) och när han gjort det började musikerna spela med sina pinnar (även kallade stråkar) på sina instrument. Det var mycket violiner, ett antal cellos och ett annat antal basfioler, ett och annat blåsinstrument samt ett piano. Därtill var det uppskattningsvis ett sextiotal personer med fantastiska röstresurser som ackompanjerade det hela i form av en kör med fyra solister. 

Ljudupplevelsen blev tack vare de rena tonerna och den knäpptysta publiken MVG = mycket väl godkänd! =) Ljusupplevelsen var lite jobbigare, scenen var väl upplyst och mina trötta ögon klippte mot det skarpa ljuset. Nu var det ju så att jag var där främst för ljudupplevelsen, så efter ett tag stängde jag ögonen och försökte fokusera fullt ut på musiken istället. Precis som jag befarat, noterade pojkvännen F detta och petade mig i sidan ett antal gånger. Han trodde att jag hade somnat... Vilket i och för sig inte alls är förvånande, för på ställen där det är ansträngande för mig att hänga med har det väl hänt att jag somnat, ska jag erkänna ;-) 

DET hände i alla fall inte här! Tack vare att jag stängde och vilade ögonen emellanåt, begränsade jag ansträngningen och all energi jag kunde uppbåda koncentrerades till öronen och ljudupplevelsen, som blev väldigt positiv! =) Så: Ja, detta gör jag mer än gärna om. 

Efteråt var vi fyra vänner som tog varsin dricka på en ny italiensk restaurang i stan, Opera. Kocken, som var italienare, stack av någon anledning ut sitt huvud i restaurangen. Han såg PRECIS ut som kocken Tony i Disney's tecknade film "Lady & Lufsen", han som säger: "Mamma Mia, hundar börjar tala mat!" Vilken PR för det stället! Dit MÅSTE vi helt enkelt gå och käka en dag! =D

Fast ikväll nöjer vi oss med en simpel ugnsomelett med svampstuvning. 




torsdag 21 mars 2013

Om vänner och om kalorifri cyberfika


För några veckor sen läste jag ett blogginlägg hos Anne-Maj, som handlade om vänner. Jag fick en sådan där "det-där-känner-jag-precis-igen"-känsla när jag läste det.

Med progredierande (avtagande) syn- och hörsel (fjärrsinnena) är det även så att det ibland börjar hända saker på vänskapsplanet...

Inte alls att vännerna drar sig undan, det är inte det jag vill säga. Även om jag i deppiga stunder kan inbilla mig det...

Men kanske är det så att JAG omedvetet är den som drar mig undan ibland. "Jag vill inte vara till besvär"-känslan. Vi brukar kanske träffas på ställen där ljud- och/eller ljusmiljön är extra jobbig för mig och numera undviker jag att gå dit. Ibland är jag på extra bra humör och då kanske jag har lite extra energireserver att ta till. Jag gör en balansräkning och kommer fram till att: "Ok, ikväll satsar jag. Så får jag sova bort morgondagen istället." En annan gång konstaterar jag att: "Nej, ryggen har bråkat med mig hela dagen och nu har jag absolut inga energireserver kvar. Det får vara tills en annan gång." 

Vännerna vill jag naturligtvis ha kvar i mitt liv, så långt det bara går. Både jag och de (hoppas jag) förstår det. Numera är det jobbigt med många personer samtidigt, mingelfester är förvisso trevliga, men i så fall får det vara utomhus i bra sommarbelysning. Att träffa vännerna en och en över en fika - gärna hemma i en tyst och ljusvänlig miljö - är egentligen det optimala. Eller varför inte ta en promenad i naturen tillsammans - en i taget. Fyra personer, där går nog den absoluta smärtgränsen för hur många vi kan vara för att jag ska ha en möjlighet att hänga med i samtal. 

Det finns några av de närmaste som fått mer information och som känt mig länge. De förstår oftast. Andra kanske inte gör det. Ytterligare andra förstår precis utan att ha känt mig särskilt länge. Jag som tidigare varit den där glada som helst vill vara i händelsernas centrum, har mer och mer hamnat i periferin där jag mest försöker iaktta vad som sker långt borta i händelsernas centrum.

Konstig utveckling, som känns allt svårare. Visst, det är bara att bita i det sura äpplet och gilla läget. Hitta nya strategier. Acceptera andra sätt att umgås på. Vara finurlig och anamma nya tekniker.

Och visst, det faktum att jag numera inte hänger med på dans varenda helg (som jag gjorde förr) kan jag inte enbart beskylla Usher's för. Det har ju faktiskt inträffat andra normala förändringar i mitt liv också =D 

I samband med denna omställning träffade jag för några år sen F, min särbo. Han är lugn och sansad, ingen galen festprisse som vill vara precis överallt samtidigt. En som gärna käkar god mat i hemmets lugna vrå på tu man hand en lördag kväll. Ibland går vi på restaurang eller fik, men då vill han gå på de lite lugnare ställena där det inte är för mycket folk eller alltför stimmigt. Han, precis som jag, gillar att gå långa promenader i naturen. Vi passar varandra alldeles perfekt! Han kom in i mitt liv i precis rätt tid =) 

Sen har jag fått en hel del nya vänner, till stor del tack vare Internet och Facebook, men även tack vare DövBlindteamet i region Skåne. När vi har kontakt via mail och andra sociala medier märks ingenting av våra svårigheter att se eller höra. 

Just nu håller jag och Anne-Maj på att läsa samma böcker. Jag lånar hem dem från biblioteket och läser dem med inverterade färger på iPaden (paddan), Anne-Maj köper hem e-böcker som hon läser med iBook där hon har fler förstoringsmöjligheter, men hon kan även (rätta mig om jag har fel, Anne-Maj) via programmet VoiceOver konvertera texten till punktskrift. Det är det jag menar - tekniken är fantastiskt! Vi kommenterar innehållet böckerna: "Nu är jag i Åre, var är du?" Någon gång har vi fikat på varsin sida datorn. Jag i Skåne, hon i Dalarna. Fördelen med att bli bjuden på cyberkakor, är de inte sätter sig runt midjan ;-) Isoleringen blir, tack vare tekniken inte så svår.

Hur som helst, jag tvivlar på att det är lika kul att dansa salsa eller kizomba med en "padda"... 







lördag 16 mars 2013

Sagan om Ansgar och hans släkt


Jag sveper några extra gånger med dammsugarmunstycket under elementet, för jag SER att det ligger några rosaröda tulpankronblad som envist klistrar sig fast mot golvlisten. "Kom igen nu, det skulle vara en av marknadens bästa dammsugare, det här!" säger jag för mig själv. Till sist är de borta. Alles weg. Vorbei. Väck ur synfältet i alla fall. Syns det inte, finns det inte.

Haha, hade det varit så lätt hade jag minsann inte behövt städa alls ;-)

Till nyår hade jag några vänner hos mig och bland annat roade vi oss som små barn med att skjuta av hela mitt förråd av serpentiner och såna där knallpulvervarianter i mitt vardagsrum. När jag med början på nyårsdagen (det tog mig totalt en vecka) for runt och plockade serpentiner fann jag inte enbart serpentiner och nedtrampade chipssmulor...  På nyårsdagen, i dagsljus, var det en hel del annat som dök upp. Bland annat en dammråtta stor som en övergödd kyrkråtta. Jag som brukar namnge mina dammråttor (Ansgar, Fingal och Thorfinn är några) kände inte alls igen denne mörkgrå "Rattus Gigantus". Den låg en bit från väggen alldeles där mina vänner suttit. De måste ha sett den! Åh vad jag skämdes! Jag som ändå tyckt att jag hade städat så noga dagen innan =/

Med detta i färskt minne far jag nu runt i bästa dagsljus och försöker hitta precis allt undangömt skräp, missade fläckar, fler av Ansgars oäkta halvsyskon, saker som hamnat på fel plats, tex en odiskad kaffemugg i fönsterkarmen?! Ja, jag är disträ. Det sägs att man blir som de man umgås med... ;-) Pojkvännen satte för ett tag sen, utan att tänka sig för, en tom ölburk i min kryddhylla som det sedan tog mig två veckor att hitta. Då ska man komma ihåg att jag använt både salt och peppar från samma hylla utan att se ölburken bredvid. Hur pinsamt är inte det? Vad ska andra vänner tänka? Att jag är en äkta slarver, att jag skaffat ny samlarhobby eller förstår de att det har att göra med min taskiga syn? Igår tappade jag en ask frysta björnbär på golvet men jag plockade snabbt upp dem allihop och torkade av köksgolvet. Trodde jag. I morse trampade jag på något mjukt och blått ute i hallen. Ett före detta björnbär...

Fortsätter det såhär måste jag snart skaffa städhjälp. En som kan hjälpa mig att hitta de där fläckarna och dammråttorna innan mina strumpor, alternativt mina vänner gör det.

Men nu ska jag fortsätta att rasta "Röde Orm". JAG inbillar mig i alla fall att blir fint när han farit förbi ;-) 








tisdag 5 mars 2013

För syns skull


I förmiddags var jag på syncentralen här i stan. Jag hade fått rådet av min ögonläkare Sten, att kolla upp alternativ för att få bukt med min bländning.

Först hade jag en date med gulliga synpedagogen Gunilla som gav mig en ny käpp och beställde ny doppsko. Doppsko är den där kulan längst ner på käppen, som i mitt fall är rullande. En del (de som hör bra) väljer att lyfta käppen fram och tillbaka från höger till vänster framför sig, men jag rullar den fram och tillbaka istället. Doppskon slits ner något otroligt fort och jag måste ganska frekvent be om nya. När jag såg priset blev jag helt stum, HUR kan en plastkula (jaja, den är kanske av något keramiskt material, men ändå) med metallgängor kosta nästan femhundra kronor? "Clas Olsson" eller "Kjell&Co", kom igen! Det behövs konkurrens! Tänk om jag använt käppen så ofta som jag VERKLIGEN borde och inte bara när jag därtill är nödd och tvungen? Då hade jag lätt hunnit slita ner minst dubbelt så många.

Därefter fick jag träffa rara optikern Eva. Jag bad henne dra för gardinerna för fönstret, för solen var på riktigt gott humör och sedan kontrollerades synen på höjden, längden och tvären. Det finns inte så mycket att göra åt glasögonen på långt håll. De jag har på mellanhåll - terminalglasögonen - var också bra, MEN läsglasögonen kunde hon fixa så att jag får ett par som funkar betydligt bättre. Jag önskade få dem med gula glas. Hon plockade fram ett par bågar med tunna skalmar ur en låda och när jag såg dem tänkte jag mest att "Nej, dem kommer jag inte att se BRA ut med, men ok jag kommer att SE bra ut med dem." så jag protesterade inte alls. De andra som låg där i lådan var inte de snyggaste bågarna de heller, men de fyller sin funktion. Om man nu får ett par glasögon gratis så säger man: "Tack så väldigt mycket!" Hade jag velat hade jag kunnat köpa mig en dyr märkesbåge på stan, men det tänker jag inte göra till läsglasögonen.  

Vi konstaterade alltså att jag använder tre olika par glasögon för olika avstånd (progressiva är inget bra alternativ till mig) och ofta, även inomhus, behöver jag solglasögon utanpå dessa, så kallade "Fit over". Jag har ett par helt gula jag fått från syncentralen och ett par mörkare gulbruna som jag köpt själv. Många glasögon blir det och mycket bytande fram och tillbaka... Bakom öronen sitter dessutom hörapparat respektive Cochlea Implantat och tar plats. Är jag ute i solen måste jag även använda keps för solen och den ligger också mot öronen, även om jag försökt skaffa en stor som räcker runt alltihop. Gissa om jag ser lustig ut! Öronen står rätt ut som rotorbladen på en helikopter och jag bara väntar på att nästa storm ska lyfta mig över hustaken. Fast när jag tänker efter är den risken inte särskilt överhängande med tanke på att jag för närvarande, i och med min cylinderformade fysik, står rätt stadigt på jorden. Synd, det hade varit kul att flyga en sväng... ;-) 

Det där blev en lång utläggning för att komma fram till att: Vi beslöt att jag ska få färgade linser att ha under glasögonen. I många situationer kanske dessa räcker, men när solen är skarp behöver jag förstås solglasögonen också. Jag fick prova ett par ganska mörkt bruna och de kändes rätt okej att ha om än lite väl mörka. Eva skulle beställa ett par i en ljusare brun nyans till mig, så får jag prova mig fram.

Jahapp, om två veckor får alltså pojkvännen F byta ut sången i duschen: "Green green grass of home" mot: "Leende guldbruna ögon, har jag förälskat mig i..."

lördag 23 februari 2013

En obehaglig känsla av utsatthet


DUNS!

Jag har precis satt in en mugg i micron och öppnat skåpdörren för att ta fram ett fat till frukostbrödet och hör en förfärlig DUNS! Eftersom jag vid denna arla morgontimme ännu inte tagit på mina höron* låter dunset väldigt dovt men icke med mindre bokstäver än VERSALER i alla fall.

Vad var det? Jag letar runt i köket för att komma på vad det skulle kunna vara. Jag tittar efter om något trillat ner från micron, för skåpsluckan skulle kunna ha knuffat ner något därifrån, men nej, där står hushållsrullen precis som den brukar göra. Sen får jag plötsligt syn på en honungsburk i glas som ligger i vasken. HUR har den hamnat där? Jag VET med bestämdhet att den stod på allra översta hyllan i skåpet och dit når jag bara om jag klättrar upp på en stol. 

Honungsburken är oöppnad, dvs den väger mer än 700gram. Den är i glas men faktiskt hel, trots ett fall på minst en meter. På översta hyllan är det nästan tomt och ingenting har kunnat knuffa ner burken från hyllan, som för övrigt är helt plan. Spöken?! Tänk om jag lutat mig fram - då hade jag kunnat få den i huvudet och DET hade kunnat gå riktigt illa. Det kanske är "någon som vill åt mig och det jag har i öronen" trots allt! Hu!

Det flyttade in en ny granne i lägenheten under mig i somras. Hon verkade rar och vi har pratat lite då och då när vi setts i trapphuset. Pensionerad dam med en katt och gott om blommor på balkongen. I december blev jag uppringd av hyresvärden som sa att grannen under mig stördes av ljud från min lägenhet. Enligt grannen hade jag en slinga till min hörapparat i lägenheten som lät. "Va? Var har hon fått det ifrån?" Jag har nämligen ingen slinga. Förvisso har jag en vibrator kopplad till brandlarmet, men det är det enda - och den låter INTE! Hyresvärden hade inga synpunkter på detta; jag har bott i lägenheten i 25 år och ingen har någonsin hört ljud förr. Hur som helst, det oroade mig väldigt att någon hörde ljud från min lägenhet för jag har aldrig musik, tittar inte på TV, ljudet på datorn är avstängt, jag smyger runt i min lägenhet och det enda som kan höras är när jag spolar vatten i toaletten, duschar eller om jag någon gång dammsuger - och det där sista kan jag ärligt säga - det gör jag inte så ofta som jag nog borde... Jag har funderat på detta, lyssnat efter och varit så bekymrad i flera månader över VAD det är för ljud som hörs från min lägenhet. Eftersom jag ju är hörselskadad är det svårt att bevisa det ena eller det andra. Jag kände mig utpekad och började nästan inbilla mig ljud själv. 

Sen hörde jag inte mer och trodde saken var utagerad, men när jag kom hem från ett spinningpass för några veckor sen låg det en lapp på mitt hallgolv. Där ber grannen under mig att stänga av den där "hörselslingan eller det jag har för mina problem med min hörsel" för hon "kan inte sova om nätterna". Då fick jag nog och gick ner och ringde på dörren hos grannen. "Kom in, kom in och slå dig ner." Jag avböjde vänligt men bestämt. Hon har katt och sådana är jag allergisk mot, så det var enkelt att tacka nej. Vi stod i dörren och jag bad henne förklara HUR ljudet lät samt VAR ljudet kom ifrån, vi måste ju identifiera ljudet för att kunna komma till rätta med det. "Det kommer från dig och det hörs ända ner i källaren. Det är din slinga som du har till dina öron." "Nej, det är det inte. Jag har ingen slinga och mina hörapparater sitter här bakom mina öron." Hur ljudet lät kunde hon inte heller beskriva, men hon hörde det tydligen hela tiden. Jag som vid det laget hade satt ljudet på max på mina höron* lyssnade febrilt efter ljud, men det enda jag hörde var bilarna utanför och den irriterade katten som blivit inlåst i badrummet.

"Vi har gemensamma bekanta!", sa hon plötslig. "Jaaassååå?", svarade jag lite avvaktande "Vem då?" Det visade sig att hon kände till en av mina tidigare kollegor, vilket kanske inte kändes så konstigt just då, jag har antagligen nämnt var jag jobbar. "Har du några ovänner?" frågade hon sen. "Va? Nej..." "Jo, du har ovänner! Det är DE som vill åt dig och det du har i dina öron!" DÅ förstod jag! Damen har någon sorts psykisk sjukdom! Det finns helt enkelt inga ljud, vilket jag fick bekräftat senare av fastighetsskötaren som också varit hos henne och letat efter ljud. Hon hävdar att hela hennes lägenhet skakar, glasen i skåpen klirrar och katten blir hysterisk på nätterna.... Que? Och detta skulle komma sig av en inbillad hörselslinga som jag inte ens har i min lägenhet?

Nu har jag fått veta av våra "gemensamma bekanta" att hon till och med ringt upp dem för att beklaga sig och de, som känner mig mycket väl, försvarade situationen efter bästa förmåga. Tydligen var de även bekanta med hennes psykiska hälsotillstånd men det tog faktiskt mig ett halvår att upptäcka det, så vem vet? Hur mycket mer kan hon ställa till med? Hur mycket måste jag stå ut med? Varför kartlägger hon mig och mitt liv, mina bekanta, mina släktingar osv. (Det finns mer i den här historien som jag inte vill skriva.) Kusligt är det, och att hon har bestämt sig för att ge sig på mig och mina handikapp gör mig ännu mer ledsen. Jag kan bara hoppas att hon snart flyttar igen, hon har tydligen gjort så ganska ofta tidigare, då hon blivit "störd" av sina grannar... Jag vet, det är synd om henne som är sjuk, men inte ska jag väl behöva acceptera att mitt liv påverkas?

Nu kommer frågan: Är det HON som skakat om min lägenhet så att honungsburken ramlade ner och sånär träffade mig i huvudet?! 



*höron = Hörapparat på det ena örat, CI på det andra örat


lördag 9 februari 2013

Suddiga kontraster


Kom just hem från en tvåtimmars härlig powerwalk i skogen härintill. Det är ett par minusgrader ute och det har snöat hela natten och har fortsatt att göra så under förmiddagen. Solen kämpar förtvivlat med att försöka ta sig fram genom molntäcket. Det går sådär.

Jag har solglasögon ovanpå mina vanliga glasögon och de immar igen lite. Ser en joggande mansperson kämpa sig uppför en backe och hör honom säga "Hej"! "Hej" svarar jag tillbaka... "Men HEJ! Det är ju DU!" Det tog ett tag innan jag upptäckte att det var min egen pojkvän jag höll på att krocka med där i korsningen. ;-)

Igår på jobbet när jag kom från köket med en kaffekopp hörde jag en röst som sa: "Ursäkta, men har inte vi gått i samma skola?" Jag vände mig åt sidan och såg en suddig man med grånade tinningar. "Vänta ska jag hämta mina andra glasögon", sa jag först och med de rätta glasen på näsan såg jag vem det var. Jodå, vi kommer från samma lilla håla och har gått i grundskolan samtidigt men har knappt setts sedan vi var femton år. Kommer ihåg att vi tjejer då tyckte att han var otroligt snygg och det var han minsann fortfarande. Detta bekräftades efteråt av mina kvinnliga kollegors drömmande blickar, saliga leenden och kommentarer: "Oj, så du känner honom? Ooo... Suck..." Haha! 










Åter till skogen: I och med den nyfallna snön var bara de största stigarna upptrampade så det var väldigt svårt att hitta var jag skulle gå. Jag travade fel då och då, för allt var vitt vitt vitt. Inga kontraster alls. Jag var nära att trampa ner i en liten bäck en gång, men det upptäckte jag i sista stund. Dagens skogsrunda gick även förbi dammen vid Pålsjö Mölla där jag matade ankor som barn. Möllan är från 1600-talet och folk har nog matat ankor där långt innan jag var barn och de lär göra så under många generationer framåt också antar jag. När jag närmade mig dammen hörde jag ett evinnerligt tjattrande och ett rejält gäng ankor flockades runt mig, men det hjälpte inte för jag hade inget till dem. Stigen gick runt dammen men här fick jag vara väldigt försiktig, så att jag inte råkade kliva ner i den. Den var frusen och snötäcket var lika högt på dammen som på marken intill, så allt flöt liksom ihop. Jag kände inte för att vara förste "is-testare" dessutom låg isdubbarna där hemma...


Bländning samt avsaknaden av tydliga kontraster är det som för närvarande känns mest påtagligt när det gäller min syn. Nu har jag kommit på att jag kan ju vända färgen på hela texten på min datorskärm, gult på svart, både här och på jobb tack vare mitt "Zoom-Text"-program. De flesta program funkar tillsammans med den inverterade färgen, fast bilder på leende människor blir väldigt supspekta när de får gula läppar och svarta tänder ;-) 

Skogspromenaderna får bitvis gå lite långsammare så att jag slipper bli blöt om fötterna, jag kikar gärna två gånger extra på snygga män och har inga allvarliga problem med att folk har svarta tänder, så länge mina egna är vita ;-) Jag är tacksam att jag kan fortsätta med det jag alltid har gjort, även om det ibland sker på nya och lite annorlunda sätt. Fast, det där med att kika ett par gånger extra på en snygg karl, det ska jag erkänna, att det gjorde jag redan innan min syn blev såhär dålig ;-)




fredag 1 februari 2013

Mullvadssyn


Det har börjat bli allt jobbigare att se och under det senaste året tycker jag att det eskalerat. Men det är klart, om du ser 100% och förlorar 1% av denna syn, då är det väl inget du märker - du har ju 99% kvar. Ser du i gengäld 5% och förlorar 1%, så blir ju denna procent så mycket mer märkbar, då har du bara 4% kvar. Även om själva försämringen är densamma. Nu har jag inga exakta procenttal på min syn, men jag ville förtydliga hur jag menar.

Förra veckan, kväll, på väg till spinningen. Ska gena genom parken som jag brukat göra nu när det varit snö. Med snö är nämligen allt ljusare och till och med jag kan gena igenom en park. Det går till så, att man följer det lite mörkare partiet där folk trampat upp en stig. =) (Oftast går det jättebra men ibland går det så här.) När jag kom till parken denna kväll blev det tvärstopp. Som att gå in i en svart vägg. Det var bara att vända ut igen och gå den längre omvägen på trottoaren. 

Usch för skånsk lervällingsvinter! Mörkt och kladdigt. 

Det är lördag kväll och jag har ärende i kvarterets Ica-butik. Jag viker snyggt ihop min vita käpp och stoppar i korgen när jag kommit innanför dörren till butiken. Går förbi frukten och stoppar ner en klase bananer och ett par grapefrukter. Sen ska jag ha mjölk eller vad det kallas när det är utan laktos eller när det är havredryck. Ställer mig på lagom avstånd framför glasdörrarna så att jag får in någonting i synfältet. Blanka, obehagligt bländande glasdörrar. Letar hylla upp och hylla ner. Så kommer någon och ska förbi mig. Någon annan knuffar undan min korg. En tredje ska öppna precis den dörren där jag står och letar. Varje gång jag blir störd får jag börja om eftersom jag tappat bort mig i mjölkletandet. Till sist får jag panik och tar det första bästa jag kan hitta som någotsånär stämmer in på vad jag letade efter.

Därefter ska jag bort till frysdisken och hitta wokgrönsaker. Det är samma sak där, nästan värre. Glaslocken ovanpå frysarna reflekterar lamporna i taket. När jag hittat woken återstår att läsa på innehållsförteckningen, minimal text på blanka plastpåsar, det får nämligen INTE finnas vitlök i den.

I kassan ser jag inte siffrorna på kortmaskinen eftersom ljuset är felriktat, sedan får jag problem att packa ihop mina varor snabbt nog innan nästa kund eftersom jag måste scanna över hela varubandet så att jag är säker på att jag får med mig allt. Därefter krånglar dragkedjan i kappan och jag lyckas på något märkligt vis klämma läppen i dragkedjan så att blodvite uppstår. Med blodet rinnande från läppen och väskan på ryggen fäller jag ut min käpp och går ut genom dörren. Personen framför mig släpper igen dörren mitt över min vita käpp och när jag väl kommer ut på gatan i totalmörker och regn forsar tårarna nerför mina kinder. 

Idag har jag besökt doktor Sten i Lund för att kolla mina ögon. Jag fick "bella donna-droppar" i ögonen. De gör att pupillerna blir stora som på en förrymd knarkare och man måste ha mörka solglasögon på inomhus resten av dagen... Efter en titt i ögonen konstaterade doktorn att trycket var bra, det han kunde se i ögonen av RP:n var inte märkbart försämrat, starren var lite värre. Troligen berodde bländningen på en kombination av ökad grå starr och min synskada. Starroperation ville han vänta med eftersom han tyckte att jag såg för bra på tavlan (det centrala synfältet) och en operation kan försämra detta. Han föreslog färgade linser eller glasögon så länge och sedan skulle han kalla mig till en stor undersökning om ett år istället. 

Efter detta besök vandrar jag ner till Lunds centralstation där jag lyckas måtta fel med min vita käpp och missar att det är ytterligare ett trappsteg kvar. Jag faller handlöst nerför trappan och smäller i min knäskål (den är lila nu). Efter en stunds "aj aj aj" och grimaserande lyckas jag ta mig upp med mitt smärtande knä och därefter haltar jag vidare till spåret där Helsingborgståget så småningom ska komma. Det var en hel del folk på stationen denna förmiddag och många som passerade mig när det hände, men inte en enda person erbjöd mig hjälp eller frågade hur det gick! Inte en enda! 

Fan fan fan! Förlåt jag vill inte svära, men ibland rinner bägaren över. 

På tåget fanns jag tack och lov en helt underbart trevlig tågvärd som skrev biljett till mig utan krångel och som sedan berättade att jag skulle vara försiktig i Helsingborg, för rampen mellan tåget och perrongen gick inte ända ut. "Säg bara till om du vill ha hjälp med något!" (Han blåste inte på mitt onda knä, men han hade säkert gjort det om jag hade bett honom snällt. ;-) )

Min planerade fikastund med T och lilla A blev tyvärr inställd eftersom de var sjuka, men det var precis som om J hade telepatisk förmåga, för en timme efter deras avbokning fick jag ett sms där J frågade om jag ville luncha med henne. Det passade mig jättebra! En klädbutik intill lunchrestaurangen hade rea och dit gick vi förstås efteråt. Expedition var otroligt rar, trevlig och serviceminded utöver det mesta. Jag tyckte att jag var värd en rejält prispressad och skitsnygg trenchcoat. Färgen lyckades jag dock inte reda ut: "Vad är det för färg på den? Är det mullvad?" "Njae," sa expediten, "jag skulle nog säga grå." "Jaså" sa J "jag tycker den ser lite grön ut." "Jaaa, eller brunaktig", sa expediten då. "Men vänta, jag ska läsa på lappen här i nacken. Mullvad står det, du hade rätt." 

Jag hade rätt om färgen! Trenchcoaten bor hos mig nu! Den mullvadsfärgade. =) 

Inte för att jag någonsin sett en levande mullvad, men här ska ni få höra: "Deras syn är dålig och örat saknar ytteröra. Det taktila sinnet är välutvecklat." Det är lite som att den är en av oss DövBlinda, ju.